Ukryte przyczyny przyrostu masy ciała

Przyczyną mogą być podstawowe warunki i subtelne zmiany fizyczne.

Przyczyna przyrostu masy ciała nie zawsze jest tajemnicą. Na przykład możesz wiedzieć, że jesz więcej i ćwiczysz mniej, a to skuteczna kombinacja, która często skutkuje dodatkowymi kilogramami. Ale czasami przyczyna nie jest tak oczywista. Możesz nie zdawać sobie sprawy z wielu innych czynników, które mogą przyczyniać się do przyrostu masy ciała.

Przyczyny związane z wiekiem

Starzenie się powoduje zmiany fizjologiczne, które mogą wpływać na wagę. Najważniejszym z nich jest utrata mięśni. Począwszy od średniego wieku tracimy około 1% masy mięśniowej rocznie, co wpływa na siłę i metabolizm (szybkość spalania kalorii). „Mniejsze mięśnie zużywają mniej kalorii. Jeśli Twoja dieta się nie zmieni, spożyjesz więcej kalorii, niż potrzebujesz. Nadmiar odkłada się w postaci tłuszczu” – mówi dr Caroline Apovian, specjalistka medycyny otyłości i współdyrektor Centrum kontroli wagi i dobrego samopoczucia w szpitalu Brigham and Women’s Hospital stowarzyszonym z Harvardem.

Słaby sen. Zmiany związane z wiekiem wpływają na naszą zdolność do dobrego snu. „Jeśli chronicznie „krótko śpisz” i śpisz maksymalnie sześć godzin każdej nocy, może to mieć wpływ na hormony regulujące apetyt. Krótki sen wiąże się z wyższym poziomem hormonów, które powodują, że jesteśmy głodni, i niższym poziomem hormonów, które mówią nam, że czujemy się głodni. „jesteśmy pełni i mamy wyższy poziom kortyzolu” – mówi dr Apovian.

Zmiany hormonów płciowych. Starsi mężczyźni i kobiety doświadczają obniżenia poziomu niektórych hormonów płciowych. U kobiet niski poziom estrogenów wiąże się z problemami ze snem i zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej. U mężczyzn obniżony poziom testosteronu wiąże się z mniejszą masą mięśniową.

Warunki podstawowe

Przyrost masy ciała, szczególnie jeśli jest nowy, może sygnalizować szereg schorzeń. Na przykład u osoby z niewydolnością serca może wystąpić przyrost masy ciała w wyniku zatrzymania płynów, co może objawiać się obrzękiem stóp, kostek, nóg lub brzucha. „Prawdopodobnie towarzyszyłyby temu takie objawy, jak zmęczenie lub duszność” – mówi dr Apovian.

Inne podstawowe schorzenia związane z przyrostem masy ciała obejmują

  • cukrzyca
  • niektóre choroby nerek
  • bezdech senny (przerwy w oddychaniu podczas snu)
  • problemy z tarczycą.

Skutki uboczne leków

Regularne przyjmowanie niektórych leków może prowadzić do przyrostu masy ciała. Niektóre leki, takie jak prednizon, mogą powodować zatrzymanie płynów i zwiększenie masy ciała. Wiele leków wpływa na substancje chemiczne w mózgu regulujące apetyt, co może powodować większy niż zwykle głód, przez co możesz jeść więcej i przybierać na wadze.

Inne potencjalne przyczyny

Niektóre potencjalne przyczyny przyrostu masy ciała nie są jeszcze dobrze poznane i są obecnie badane.

Jedną z możliwości jest jedzenie późno w nocy. Niektóre dowody, w tym badanie Harvardu z 2022 r., sugerują, że jedzenie późno w nocy może powodować większy głód w ciągu dnia, spowolnienie metabolizmu i zwiększenie tkanki tłuszczowej.

Innym podejrzanym czynnikiem zwiększającym masę ciała jest populacja drobnoustrojów żyjących w jelitach (ich geny nazywane są mikrobiomem). Znaczące dowody sugerują, że drobnoustroje jelitowe mogą wpływać na apetyt, metabolizm, poziom cukru we krwi i magazynowanie tłuszczu. Najsilniejsze wsparcie pochodzi z badań na zwierzętach. U ludzi dowody są mniej jasne.

„Badania wykazały, że mikroorganizmy jelitowe osób otyłych różnią się od mikroorganizmów jelitowych osób szczupłych” – wyjaśnia dr Apovian.

„Ale nie wiemy, czy to powoduje u ludzi otyłość. Możliwe, że ludzie genetycznie zaprogramowani do przybierania na wadze mają określony mikrobiom” – zauważa. „Może być też tak, że osoby otyłe jedzą inaczej niż osoby szczupłe, co może zmienić mikrobiom. Potrzebujemy więcej badań, aby uzyskać lepsze odpowiedzi”.

Co powinieneś zrobić

Jakikolwiek niedawny lub nadmierny przyrost masy ciała wymaga wizyty u lekarza, który może wykryć nowe choroby podstawowe i sprawdzić, czy przyjmowane leki mogą mieć wpływ na Twoją wagę. Niezbędne jest opanowanie tych dwóch aspektów zdrowia.

Pomocna może być także wizyta u dietetyka, który określi odpowiednią ilość kalorii dostosowaną do bieżących potrzeb.

W Prohab Kalisz uważamy, że najlepszym sposobem na kontrolę masy ciała jest czysty tryb życia. Zdrowo się odżywiaj, spożywaj dużą ilość warzyw, owoców, roślin strączkowych. Unikaj jedzenia w późnych porach. Zadbaj o zdrowy sen. Trenerzy personalni Prohabu przypominają, że energiczne ćwiczenia codziennie przez co najmniej 20 minut; oraz trening siłowy przynajmniej dwa razy w tygodniu może odbudować mięśnie.

 

Źródło: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/hidden-causes-of-weight-gain