Stres

StresStres to korki na ulicach, gdy się spieszysz. To niepokojąca choroba, kłótnia z partnerem, praca, która staje się nieznośna. Jest to potrzeba dbania o chorego rodzica i stos niezapłaconych rachunków.

Stres ma wiele twarzy i wkrada się w nasze życie z wielu stron. Bez względu na to, co go powoduje, stres stawia ciało i umysł na krawędzi. Zalewa ciało hormonami stresu. Serce wali. Mięśnie napięte. Oddychanie przyspiesza. Żołądek się skręca.

Reakcja organizmu na stres została dopracowana w naszej prehistorii. Wspólnie zwana odpowiedzią „walcz lub uciekaj”, pomogła ludziom przetrwać zagrożenia, takie jak ataki zwierząt, pożary, powodzie i konflikty z innymi ludźmi. Dziś oczywiste zagrożenia, takie jak te, nie są głównymi czynnikami wywołującymi reakcję na stres. Każda sytuacja, którą postrzegasz jako zagrażającą lub która wymaga dostosowania się do zmiany, może ją uruchomić. A to może oznaczać kłopoty.

Przewlekły stres może prowadzić do wysokiego ciśnienia krwi i chorób serca. Może tłumić układ odpornościowy, zwiększając podatność na przeziębienia i inne typowe infekcje. Może przyczyniać się do astmy, zaburzeń trawiennych, raka i innych problemów zdrowotnych. Nowe badania potwierdzają nawet pogląd, że wysoki poziom stresu w jakiś sposób przyspiesza proces starzenia.

Chociaż stres jest nieunikniony, możesz pomóc kontrolować reakcję organizmu na niego. Ćwiczenia, medytacja, wywoływanie reakcji relaksacyjnej i uważność są świetnymi środkami odstraszającymi stres.

Wojciech Duras, PROHAB Kalisz

źródło: https://www.health.harvard.edu/topics/stress