Redukcja cukru

Zwracasz uwagę na to jak się odżywiasz. Ale czy wiesz, że w gotowych produktach, które kupujesz jest duża zawartość cukru?

Zespół naukowców z Massachusetts General Hospital (MGH), Friedman School of Nutrition Science & Policy na Tufts University, Harvard T.H. Chan School of Public Health oraz New York City Department of Health and Mental Hygiene (NYC DOH) stworzył model określający wpływ na zdrowie, gospodarkę oraz politykę redukcji cukru zaproponowanej przez amerykańską Narodową Inicjatywę Redukcji Soli i Cukru (NSSRI).

Z danych GUS wynika, że w 2016 roku na jednego mieszkańca Polski przypadło spożycie 42,3 kilograma cukru. Natomiast dzienne zapotrzebowanie to nie więcej niż  50g cukru dziennie. A 50g cukru to 10 łyżeczek.

Obecnie cukier znajdziemy w każdym przetworzonym produkcie. Dlatego spożywanie idealnej dawki jest niewątpliwie utrudnione. Cukier znajdziemy w takich produktach i napojach jak:

  • ketchup – 1 łyżka zawiera 2,5 g cukru
  • przetworzone mięso (kiełbasa, parówki)
  • jogurty owocowe – 150 g jogurtu zawiera ok. 4 łyżeczek cukru
  • wody smakowe – 1 szklanka to 2,5 łyżeczki cukru
  • soki owocowe – 1 szklanka zawiera 5 łyżeczek cukru
  • słodzone napoje- w puszcze 330ml znajdziesz 5-9 łyżeczek cukru
  • płatki śniadaniowe (np. czekoladowe, cynamonowe) – w 6 łyżkach płatków jest ok. 2 łyżeczek cukru

Jak sprawdzić czy produkt zawiera cukier?

Obecnie producenci zobligowani są do zamieszczania takiej informacji na etykiecie produktu spożywczego. Dlatego zawsze czytaj etykiety produktów, bo z nich dowiesz się wszystkiego o danym produkcie.

Badania naukowe pokazują, że 90% konsumentów postrzega produkty o zredukowanej ilości cukru jako zdrowsze.

Redukcja cukru stawia producentów żywności przed nowymi wyzwaniami. Dlatego w produktach znajdują się zdrowsze zamienniki cukru lub taki, który zawiera niski indeks glikemiczny. Najlepiej zredukować cukier poprzez użycie naturalnych składników.

 

Zawsze sprawdzaj skład produktu, który zamierzasz zjeść. Gdyż cukier możesz znaleźć w każdym produkcie. Jednakże możesz wybrać inny produkt, który będzie zawierał lepszy skład, czyli będzie zawierał mniejszą ilość cukru. Od Twojego wyboru zależy redukcja cukru, w tym co jesz.
Redukcja cukru, zdrowy styl życia oraz żywność z dobrym składem to krok do zmiany złych nawyków.

 

https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/08/study-reducing-sugar-in-packaged-foods-could-reduce-disease/