Stres Kortyzol a jakość życia.

Hormon stresu , kortyzol, jest wrogiem zdrowia publicznego numer jeden. Naukowcy od lat wiedzą, że podwyższony poziom kortyzolu przeszkadza w uczeniu się , pamięci , zmniejsza funkcję immunologiczną, gęstość kości, zwiększa przyrost masy ciała, ciśnienie krwi, cholesterol, choroby serca, lista jest długa. Zmienia komfort naszego życia na gorszę. Przewlekły stres i podwyższony poziom kortyzolu również zwiększają ryzyko depresji , chorób psychicznych i niższej oczekiwanej długości życia. Podwyższone poziomy kortyzolu jest bardzo znaczący jako potencjalny czynnik wywołujący choroby psychiczne i zmniejszoną odporność – szczególnie w okresie dojrzewania. Kortyzol jest uwalniany jest w naszym organizmie w odpowiedzi na zagrożenia, które nasz organizm analizuje jako niebezpieczne dla siebie. Stan ten łączy się z poczuciem strachu, lękiem, bólem, urazem czy traumą. Gdy zabrzmi alarm do uwolnienia kortyzolu, twoje ciało zostanie zmobilizowane i gotowe do działania. Z punktu widzenia ewolucji człowieka, działanie to, objawić się powinno aktem fizycznym „ ucieczką, przed zwierzyną, walką o przeżycie”, co w konsekwencji doprowadza do rozładowania hormonów. We współczesnym świecie, nie walczymy fizycznie o przetrwanie. Zmagamy się chronicznie, z małymi, większymi sytuacjami -stresorami np. „ stanie w korku ulicznym ”, które nakręcają nasze ciała, bez biologicznego celu, bez rozładowania. Na dzień dzisiejszy, faktem jest, że stres, podwyższony poziom hormonów to także wynik negatywnych relacji międzyludzkich. Oto kilka rad, jak radzić sobie, rozładowywać stres na poziomie chemii naszego ciała. 1. Regularna aktywność fizyczna: . Ćwiczenia aerobowe, takie jak chodzenie, bieganie, pływanie, jazda na rowerze lub jazda na eliptycznym rowerze to świetne sposoby spalenie na kortyzolu, gromadzącej się adrenaliny w naszym ciele. Strach zwiększa poziom kortyzolu. Regularna aktywność fizyczna zmniejszy strach, zwiększając pewność siebie , odporność i hart ducha – co zmniejszy poziom kortyzolu. Joga będzie miała podobny efekt.. Jeśli twój harmonogram jest zbyt gorączkowy, aby wycisnąć w ciągłej sesji aktywności tlenowej, możesz czerpać te same korzyści, przerywając codzienną aktywność na mniejsze dawki. Prostym sposobem na zagwarantowanie regularnej aktywności jest budowanie niezamierzonej aktywności w codziennej rutynie. Wypróbuj rzeczy takie jak jazda rowerem do pracy, chodzenie do sklepu, wchodzenie po schodach zamiast schodów ruchomych … Wszystko to składa się na skumulowaną liczbę małych aktywności, przekładając się na zmniejszenie poziomu kortyzolu na koniec dnia. 2. Łączność społeczna: Agresja społeczna i izolacja prowadzą do zwiększonego poziomu kortyzolu u myszy, co wywołuje kaskadę potencjalnych problemów ze zdrowiem psychicznym – szczególnie w okresie dojrzewania. Naukowcy z Johns Hopkins ustalili, że podwyższone poziomy kortyzolu w okresie dorastania zmieniają ekspresję wielu genów związanych z chorobą psychiczną u niektórych osób. Odkryli, że te zmiany w młodym wieku dorosłego – które są kluczowym momentem dla rozwoju mózgu – mogą spowodować ciężką chorobę psychiczną u osób predysponowanych do tego. Wyniki te, opublikowane w styczniu 2013 r. W czasopiśmie Science, mogą mieć szerokie implikacje zarówno w zapobieganiu jak i leczeniu schizofrenii, ciężkiej depresji i innych chorób psychicznych. W badaniu, opublikowanym 18 stycznia 2013 r. W czasopiśmie Science, badacze z Francji ujawnili, że myszy, które zostały poddane agresji przez określone myszy, które zostały wyhodowane jako „prześladowani”, uwolnili kortyzol, co wywołało reakcję, która doprowadziła do społecznej awersji do wszystkich innych myszy. Dokładna kaskada zmian neurobiologicznych była złożona, ale obejmowała również dopaminę. Naukowcy odkryli, że jeśli zablokują receptory kortyzolu, napastowane myszy stają się bardziej odporne i nie unikają już innych stworzeń. Ścisłe więzi ludzkie – czy to rodzina, przyjaźń , czy romantyczny partner – są niezbędne dla zdrowia fizycznego i psychicznego w każdym wieku. Ostatnie badania wykazały, że nerw błędny reaguje również na ludzką łączność i fizyczny dotyk, aby rozluźnić przywspółczulny układ nerwowy. Odpowiedź „zmierz się i zaprzyjaźnij” jest dokładnym przeciwieństwem „walki lub ucieczki”. Odpowiedź „zmierz się i zaprzyjaźnij” zwiększa poziom oksytocyny i zmniejsza poziom kortyzolu. Postaraj się spędzić czas twarzą w twarz z najbliższymi, kiedy tylko możesz, ale także rozmowy telefoniczne, a nawet komunikatory mogą zredukować poziom kortyzolu, jeśli sprzyjają poczuciu prawdziwej łączności. 3.Śmiech i lekkość: Zabawa i śmiech zmniejsza poziom kortyzolu. Dr William Fry jest amerykańskim psychiatrą, który od 30 lat bada korzyści płynące ze śmiechu i znalazł powiązania ze śmiechem i obniżonym poziomem hormonów stresu. Wiele badań wykazało korzyści płynące z posiadania poczucia humoru , śmiechu i lekkości. Postaraj się znaleźć sposoby na codzienne życie, aby śmiać się i żartować jak najwięcej, a obniżysz poziom kortyzolu. 4. Muzyka: Słuchanie muzyki, którą kochasz i która pasuje do nastroju, w którym się znajdujesz, obniża poziom kortyzolu. Twórzmy sobie dobre środowisko do życia. Otwartość na relację międzyludzkie, aktywność fizyczna, tworzenie dobrych dla zdrowia dziennych rytuałów, dobre odżywianie, zwiększają dobrostan naszego życia. Wojtek Duras