Zespół cieśni nadgarstka

Zobacz obraz źródłowy

Zespół cieśni nadgarstka to schorzenie dotykające różne grupy od sportowców po pracowników. Na wystąpienie zespołu cieśni nadgarstka są szczególnie narażone osoby często używające myszki komputerowej, wykonujące pracę przy komputerze, ale również z chorobą zwyrodnieniową stawów i kobiety w ciąży. To choroba neurologiczna, której przyczyną jest ucisk nerwu pośrodkowego, biegnącego między kośćmi nadgarstka, poprzecznym więzadłem i ścięgnami mięśni nadgarstka.

Objawy

Objawami cieśni nadgarstka są ból nadgarstka i dłoni początkowo związany z ruchem, a później pojawiający się również w spoczynku. Towarzyszą mu mrowienie czy odczucie wbijanych igiełek w obrębie palców. Typowo dolegliwości te nie dotyczą małego palca. Pacjenci skarżą się też często na:

  • zaburzenia czucia
  • zmniejszenie potliwości palców,
  • w ponad połowie przypadków ból nadgarstka, które mogą promieniować do innych części ręki, a nawet do barku.

Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi tej dolegliwości jest długotrwałe narażenie na wibracje (na przykład praca młotem pneumatycznym), ciąża, cukrzyca, choroby reumatyczne czy wrodzony wąski kanał nadgarstka, zmniejszona aktywność tarczycy, otyłość.

Ćwiczenia

Ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka obejmują kilka zestawów ruchów, które należy systematycznie wykonywać:

  • podnieść ręce do góry i z wysiłkiem zaciskać pięści i rozsuwać palce;
  • połączyć dłonie razem przed klatką piersiową, naciskając palcami na końce palców, przechylać ręce w prawo, a następnie w lewo;
  • połączyć dłonie, a następnie odsuwać od siebie palce od 1 do 4, zaczynając od małych palców;
  • wyciągać ręce do przodu i obracać ramiona na boki i do środka;
  • trzymając zgięte ręce, z siłą zaciskać i rozluźniać palce;
  • przyciskając łokcie do boków, dłonie skierować do przodu, a następnie stopniowo zginać i prostować palce;
  • strząsnąć odprężone dłonie w powietrzu, podnosząc ramiona w górę i w dół.

Wszystkie ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka należy powtórzyć 5–6 razy.

Fizjoterapeuta, znając szczegółową anatomię i fizjologię, przy cieśni nadgarstka zaleca ćwiczenia, które usprawniają chorą kończynę i zapobiegają powstawaniu powikłań. Do standardowych ćwiczeń na zespół cieśni nadgarstka zalicza się kinezyterapię, czyli terapię ruchem.

Powyższe ćwiczenia zalecane są przy pierwszych objawach zespołu cieśni nadgarstka lub wykuj je, żeby zapobiec jednostce chorobowej. Jeżeli występują nasilone objawy należy zgłosić się do fizjoterapeuty Wojciecha Durasa lub do lekarza pierwszego kontaktu.

Zapraszamy na fizjoterapię do Prohab Kalisz.

Źródło:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448179/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3314870/

Warto jeść orzechy włoskie

 

Wszystkie odmiany orzechów są pełne ważnych składników odżywczych. Warto jeść orzechy włoskie, gdyż są szczególnie dobre dla ochrony zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Włącz do swojej diety orzechy, które są chrupiące, sycące i aromatyczne.

Niższy poziom szkodliwych tłuszczów we krwi, brak dodatkowej wagi

Najnowsze badania wskazują na to, że zjadacze orzecha włoskiego mieli niższy poziom tych mniejszych cząstek (LDL). Mieli również obniżony poziom lipoprotein o średniej gęstości (IDL), które są również związane ze wzrostem ryzyka sercowo-naczyniowego. I chociaż ćwierć szklanki posiekanych orzechów włoskich ma około 190 kalorii (a pół szklanki to około 380 kalorii), zjadacze orzechów włoskich nie mają żadnych dodatkowych kilogramów.

Wcześniejsze badania wykazały, że ludzie, którzy regularnie jedzą orzechy, są mniej narażeni na choroby serca, a wiele badań koncentrowało się szczególnie na orzechach włoskich. W 2018 roku dr Tobias i współpracownicy opublikowali metaanalizę i systematyczny przegląd badań, w których zbadano, w jaki sposób jedzenie orzechów włoskich wpływa na lipidy we krwi danej osoby i inne zagrożenia związane z sercem. Przegląd obejmował 26 kontrolowanych badań z udziałem łącznie ponad 1000 osób. Okazało się, że diety wzbogacone orzechem włoskim doprowadziły do obniżenia poziomu cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL i trójglicerydów, najczęstszej formy tłuszczu we krwi.

Co jest specjalnego w orzechach włoskich?

Chociaż wszystkie orzechy są dobrym źródłem zdrowych tłuszczów nienasyconych, orzechy włoskie są szczególnie bogate w kwas alfa-linolenowy (ALA). Jest to prekursor kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA występujących w tłustych rybach, które są znane ze swoich właściwości chroniących serce. Nasze ciała przekształcają ALA w EPA i DHA, chociaż skuteczność tego różni się w zależności od osoby.

Co więcej, orzechy włoskie są zwykle spożywane na surowo. Mają więc większe zdolności przeciwutleniające niż orzechy, które są zwykle spożywane pieczone. (Przeciwutleniacze pomagają zapobiegać lub zmniejszać utlenianie uszkadzające tętnice, które przyczynia się do chorób serca).

Dodawanie orzechów włoskich do diety

Warto zauważyć, że FDA zezwala na kwalifikowane oświadczenie zdrowotne dotyczące niektórych orzechów (w tym orzechów włoskich). Żywność wytwarzana z nich może zawierać następujące stwierdzenie: “Spożywanie diety, która zawiera jedną uncję orzechów dziennie, może zmniejszyć ryzyko chorób serca”. Uncja orzechów włoskich to około garść lub jednej czwartej filiżanki.

Orzechy włoskie są świetnym dodatkiem do płatków owsianych, sałatek, pieczywa i naleśników!

Zadbaj o swoje zdrowie. Zdrowo się odżywiaj i regularnie uprawiaj sport!

Zapraszamy do Prohab Kalisz na treningi personalne i fizjoterapię.

 

Źródło: www.health.harvard.edu/blog/walnuts-a-worthy-addition-to-your-daily-diet-202111172640

 

Witamina C

Zobacz obraz źródłowy

Witamina C – inaczej kwas L-askorbinowy, antyoksydant, który  chroni komórki przed wolnymi rodnikami i stresem oksydacyjnym. Wspiera układ odpornościowy do walki z infekcjami. Utrzymuje prawidłowe działanie układu nerwowego. Silnie zwiększa przyswajanie żelaza i pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E. Wspomaga produkcję kolagenu, dzięki czemu zapewnienia prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, kości, chrząstek, skóry, dziąseł i zębów. Powinna być przyjmowana w formie przedłużonego uwalniania, ponieważ zbyt duża dawka tej witaminy ulega wydaleniu przez nerki po przekroczeniu progu nerkowego.

Poprawia wygląd skóry

Witamina C jest ulubionym składnikiem dermatologów, który może pomóc spowolnić starzenie się skóry, zapobiegać promieniom słonecznym i poprawiać wygląd zmarszczek, ciemnych plam i trądziku. Witamina C jest przeciwutleniaczem, co oznacza, że zwalcza szkodliwe wolne rodniki (toksyny), które wchodzą w kontakt ze skórą ze źródeł zewnętrznych, takich jak zanieczyszczenie powietrza, lub z wnętrza organizmu w wyniku normalnych procesów, takich jak metabolizm. Wolne rodniki mogą uszkodzić skórę, a stosowanie miejscowej witaminy C może zwalczać wolne rodniki i może poprawić ogólny wygląd skóry.

Wzmacnia odporność

Witamina C na odporność wpływa wielokierunkowo. Przede wszystkim substancja zwiększa aktywność białych krwinek. Witamina C działa też antyhistaminowo, dlatego zmniejsza nasilenie niektórych objawów infekcji. Ma również działanie przeciwutleniające. Neutralizuje aktywność wolnych rodników wyniszczających komórki organizmu. Dzięki tym właściwościom substancja wzmacnia układ immunologiczny i usprawnia jego działanie. Jeśli zażywamy ją w dużych dawkach, jakie zawiera np. witamina c 1000, i jesteśmy osobami wykonującymi intensywny wysiłek fizyczny. W takich przypadkach suplementacja witaminą C rzeczywiście zmniejsza występowanie choroby przeziębieniowej. Ogranicza ryzyko infekcji nawet o 50%.

Najlepsze naturalne źródła witaminy C

Doskonałym źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce. Duże ilości tej witaminy znajdują się w czarnej porzeczce, natce pietruszki, jarmużu, brukselce, żółtej papryce (czerwona papryka zawiera jej nieco mniej), owocach dzikiej róży, jeżynach, brokułach. Warto zajadać się również kiszonkami.

Trening, a witamina C

Trening i witamina C to dobry duet, witamina ta poprawia wydolność organizmu podczas treningu. Jeżeli chorujemy na nadciśnienie warto również zażywać witaminę C, ponieważ rozszerza ona naczynia włosowate i krwionośne, przez co nasz organizm jest lepiej dotleniony. Dla osób starających się wyrzeźbić mięśnie, istotny może okazać się fakt, że witaminy są niezbędne w budowaniu tkanki mięśniowej.

Buduj swoją odporność codziennie. Zacznij od regularnych treningów w Prohab Kalisz. Dodaj do tego zbilansowaną dietę i naturalne źródła witamin, które pochodzą z warzyw i owoców.

Źródło:

https://www.health.harvard.edu/blog/why-is-topical-vitamin-c-important-for-skin-health-202111102635

https://gazetamedycyna.pl/witamina-c-lewoskretna-wlasciwosci-naturalnej-witaminy-c/

 

Jak zmotywować się do ćwiczeń

Wygodnie ci przed monitorem? – Czekaj, skończę serię i porozmawiamy o twoich marzeniach

Jest poniedziałek! Dla wielu z was ciężki powrót do obowiązków po wolnym weekendzie. Często też powtarzasz sobie, że zaczniesz ćwiczyć od poniedziałku. To jest właśnie ten dzień, gdzie marzenia o lepszym wyglądzie i samopoczuciu zamienisz w swój cel i zaczniesz działać. Jak zmotywować się do ćwiczeń?

Trening- jako motywacja do ćwiczeń:

  1. Poprawia nastrój. Wybierz taki rodzaj aktywności fizycznej, która będzie Ci sprawiać przyjemność.
  2. Zwiększa energię. Jeżeli wstałeś z uczuciem zmęczenia to znak, że musisz coś zmienić. W trakcie snu organizm się regeneruje, odpoczywa i kumuluje energię na nowe wyzwania. Zastanów się, czy Twój sen trwał ok. 8godz. Od pozytywnego myślenia zależy osiągnięcie sukcesu. Zacznij regularnie ćwiczyć!
  3. Zapobiega przeziębieniom. Regularny trening zwiększa odporność. Im więcej trenujesz, tym mniej chorujesz.
  4.  Przeciwdziała starzeniu się skóry. Podczas ćwiczeń wytwarzają się antyoksydanty, które spowalniających proces starzenia organizmu.
  5. Działa antydepresyjnie. W trakcie ćwiczeń wytwarzają się endorfiny, dzięki którym jesteś mniej narażony na depresję i gorsze samopoczucie psychiczne.
  6. Zapobiega wadom postawy. Ważne jest, żeby każde ćwiczenie wykonywać w poprawny sposób. Dlatego też najlepiej ćwicz z trenerem personalnym.
  7. Zapobiega bólom pleców. Nasz fizjoterapeuta Wojciech Duras zawsze powtarza, że na wszelkie bóle najlepsze są odpowiednie ćwiczenia.
  8. Poprawia wydajność sportową. Możesz zrobić wiele powtórzeń i zwiększać obciążenie.
  9. Podnosi odporność na ból. A właściwie zapobiegasz powstawaniu niepotrzebnego bólu, np. problemy z kręgosłupem.
  10. Pokonujesz swoje słabości. Z każdym treningiem stajesz się silniejszy i więcej potrafisz.
  11. Zwiększa masę mięśniową. Trening siłowy jest najlepszą metodą na zwiększenie masy mięśniowej i siły.
  12. Poprawia funkcjonowanie układu sercowo- naczyniowego. Podczas ćwiczeń zwiększa się nasze tętno, co wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu.
  13. Obniża zmęczenie. Po treningu w naszym organizmie wytworzona jest bardzo duża ilość energii.
  14. Redukuje stres. Podczas treningu możemy rozładować napięcie, które powstają w ciągu dnia.
  15. Podnosi standard snu. Prawidłowy przepływ krwi, wpływa na jakość snu.
  16. Łagodzi stany niepokoju. Jeżeli trening sprawia przyjemność, to stajesz się bardziej pewny siebie i w Twojej głowie pojawia się mniej lęków i obaw.
  17. Poprawia sylwetkę. Za pomocą odpowiednich ćwiczeń i diety możesz poprawić wygląd nadmiernie chudej sylwetce.
  18. Polepsza ruchomość stawów. Im częściej wykonujesz trening tym ruchy Twoich stawów są bardziej precyzyjne i dogłębniej pracujesz.
  19. Możesz schudnąć. Odpowiednia dieta i ćwiczenia, pomogą zredukować tkankę tłuszczową.
  20. Kształtujesz sylwetkę. Zwiększasz masę mięśniową, pracujesz nad wybranymi partiami ciała.

Po pracy wykonaj trening! Dziś jest poniedziałek, najlepszy dzień na zmianę!

Jeśli jeszcze nie wiesz jak zmotywować się do ćwiczeń to pomogą Ci w tym trenerzy personalni.

Zapraszamy na trening personalny i fizjoterapię w Prohab Kalisz.